Pennsvärdet

Vårt lärarpris

Sedan 2018 delar Berättarministeriet ut utmärkelsen Pennsvärdet, som syftar till att uppmärksamma och hylla lärare verksamma på skolor med högt socioekonomiskt index. Genom Pennsvärdet lyfts varje år en lärare som genom sin undervisning stärker sina elevers språkutveckling, kreativitet och kritiska tänkande.

Mottagare av Pennsvärdet 2025 – Alonnika Ritchey

Alonnika Ritchey har arbetat som lärare i sex år, de senaste tre åren på Bjurslättsskolan i Göteborg, där hon är resurslärare och undervisar i matematik i åk 5.

Språk och nyfikenhet som motor i undervisningen
Med fast hand och ett öppet sinne bygger läraren Alonnika Ritchey en undervisning som kombinerar språk, rörelse och kritiskt tänkande. I centrum står elevernas aktiva delaktighet – och ett klassrum där lärandet är en gemensam resa.

I klassrummet på Bjurslättsskolan på Hisingen i Göteborg är det fullt ös. Skratt, prat, stolar som flyttas, elever som rör sig mellan bänkarna. Men när läraren Alonnika Ritchey startar matematiklektionen händer något. Eleverna ställer om – från sorl till fokus, från planlös rörelse till riktning.
Septemberluften ute är klar och krispig men inne i klassrummet är det mjukt och varmt – en trygg plats för lärande och samtal. Alonnikas skratt och energi smittar. Hon leder sin klass med en självklar närvaro och trygghet. Eleverna spelar mattespel i grupper, kastar tärningar, räknar och resonerar högt om decimaler. De får tänka tillsammans, prova sig fram, göra misstag och hitta rätt. Det är tydligt att Alonnika har skapat en klassrumskultur där lek och nyfikenhet har en självklar plats.

Alonnika blir dagligen inspirerad av sina kollegor, där idéutbyte och lärande är centralt. Hon ser värdet i kollegornas olika personligheter och tillvägagångssätt – det som en person missar, kan någon annan fånga upp. Genom att dela resurser, erfarenheter och perspektiv utvecklar de tillsammans såväl undervisningen som sitt eget professionella tänkande.

Det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet finns som en röd tråd genom Alonnikas undervisning. Hon kopplar ihop teori och kreativitet och kombinerar ämnesinnehåll med rörelse, skapande och samarbete.  Alonnikas undervisning präglas av hennes målmedvetna arbete med att utveckla elevernas kritiska tänkande och förmåga att granska innehåll och avsändare. Det kan handla om att analysera en nyhetsartikel, bedöma ett påstående från läraren eller sortera olika fakta utan att veta vilka eller hur många som är sanna.

– Det är språkutvecklande och bygger samtidigt självkänsla.
När eleverna får tillit till sina egna kunskaper och förmågor ökar kunskapssuget och lusten att lära.

I Alonnikas klassrum på Bjurslättsskolan blir eleverna både hörda och utmanade. Som lärare är hon öppen med sina egna misstag och lärprocesser, något hon ser som en av de viktigaste lärdomarna att förmedla till sina elever: Att man kan vägleda och hjälpa personer fram och utvecklas akademiskt utan att behöva vara perfekt.

– Jag vill visa eleverna att vi lär oss konstant, och tillsammans rör oss framåt, mot utmaningar och förbättringar.

– Det roligaste med läraryrket? Det är den lilla stunden när jag ser i en elevs ögon att förvirring blir till klarhet. När en elev plötsligt förstår något som har känts svårt. Det ögonblicket är magi.

Röster om Alonnika
”Alonnika är en sprudlande, kreativ och djupt engagerad lärare. Som kollega är hon en glädjespridare, en drivkraft och en inspiratör som får idéer att bli verklighet. Hennes sätt att undervisa är lekfullt, meningsfullt och varmt – man minns det, och man växer av det. Alonnika får hela arbetslaget att tänka större och skratta oftare. Hon ser elevernas styrkor, möter deras känslor med respekt och hjälper dem att tro på sig själva.”
Emelie Landström, kollega
”Hon är rolig och glad och gör så att det blir lätt att förstå svåra saker. Hon är helt fantastisk!”
elev i Alonnikas klass

 

Pennsvärdet 2025 tilldelas Alonnika Ritchey med följande motivering:
För ett enastående arbete med att låta språket, kreativiteten och det kritiska tänkandet genomsyra undervisningen. Alonnika visar sina elever att lärande är en livslång process och stärker deras tilltro till sin egen förmåga. Genom att kombinera tydliga ramar med stort utrymme för skapande visar Alonnika vägen till kreativitet – där dikter, gestaltningar och gemensamma projekt blir arenor för mod, fantasi och glädje. Alonnika får de tystaste att blomma ut och de mest fantasirika att finna fokus – i en miljö präglad av skratt, engagemang och stolthet. Hennes elever lär sig att ifrågasätta, reflektera och stå stadigt i en värld fylld av budskap.
Med värme och en orubblig vilja att göra undervisningen tillgänglig för alla, bygger Alonnika en gemenskap där lärandet blir levande och varje elev får möjlighet att växa. Misstag är en del av lärandet och den största styrkan är att vara formbar och nyfiken.

För detta tilldelas Alonnika Pennsvärdet 2025 – som ett bevis på en gärning som gör lärandet levande, inkluderande och demokratiskt.

Mottagaren av Pennsvärdet har utsetts av en jury bestående av:
Cecilia Nordström – styrelseordförande Berättarministeriet, juryns ordförande
Anna Ekström – tidigare skolminister och generaldirektör för Skolverket
Linn Borneskog – lärare och mottagare av Pennsvärdet 2024
AnnChristin Rothstein – skolledare och lärare
Niklas Brismar Pålsson – ämneslärare i svenska och filosofi
Ingela Korsell – författare och ledamot av Läsrådet
Sanna Horn – program- och volontäransvarig Berättarministeriet

 

Om Pennsvärdet

En lärargärning värd att uppmärksamma

Lärare på skolor med högt socioekonomiskt index arbetar under förutsättningar som ställer stora krav på professionell kompetens och engagemang.

Bostadssegregationens negativa konsekvenser tar sig konkreta uttryck i deras klassrum, vilket ställer krav på starkt ledarskap, empati och uthållighet. Dessa lärare är ovärderliga vuxna förebilder för sina elever. Pennsvärdet är Berättarministeriets sätt att hylla den yrkeskår som har en av de viktigaste rollerna i ett demokratiskt samhälle, och uppmärksamma exempel på lärare vars pedagogiska hantverk både inspirerar och imponerar.

Kriterier

Språkutvecklande arbetssätt

Pennsvärdet tilldelas en låg- eller mellanstadielärare på en skola med högt socioekonomiskt index som i en nyskapande anda bedriver språkutvecklande undervisning och främjar elevernas kreativitet och kritiska tänkande.

Tidigare års mottagare av Pennsvärdet

Pennsvärdet 2024

Linn Borneskog

2024 års mottagare av lärarpriset Pennsvärdet heter Linn Borneskog och är lärare på Värner Rydénskolan i Malmö, där hon är förstelärare i årskurs 4–6 och undervisar i svenska och samhällsorienterande ämnen. Priset delades ut av skolminister Lotta Edholm vid en ceremoni den 8 oktober. Ur juryns motivering: ”Linns undervisning genomsyras av tillit till varje elevs förmåga och högt ställda förväntningar utifrån varje enskild individs förutsättningar. Med kraft och kunskap stärker och utvecklar hon sina elevers vardagsspråk, skolspråk och ämnesspråk, både i och utanför klassrummet.”

Pennsvärdet 2023

Anna-Linnéa Olsson

2023 års mottagare av Pennsvärdet heter Anna-Linnéa Olsson och är lärare på Rösjöskolan i Sollentuna. Anna-Linnéa, eller Nea som hon vanligen kallas, fick motta priset av skolminister Lotta Edholm vid en högtidlig ceremoni på internationella lärardagen, den 5 oktober. När Anna-Linnéa i år tilldelas Pennsvärdet är det för hennes förmåga att se varje elev och aldrig ge upp. Hennes inställning är: vi har inte lärt oss det ÄNNU.

Pennsvärdet 2022

Caroline Hatcher

Pennsvärdet 2022 tilldelades Caroline Hatcher, lärare i svenska, svenska som andraspråk, engelska och SO i årskurs 6 på Ryaskolan i Göteborg. Caroline har arbetat som lärare i 27 år, varav de senaste 4 åren på Ryaskolan. Priset delades ut under högtidliga former på internationella lärardagen, onsdagen den 5 oktober 2022. Ur juryns motivering: Carolines lärarskap förkroppsligar en outtröttlig tro på varje elevs förmåga. Hennes elever ges chans att nyfiket utforska, stärka och utveckla gamla och nya förmågor. Genom tilltron att våga prova, våga misslyckas och våga lyckas blir hennes elever kunskapssökande, fritt tänkande och kreativa individer. Caroline är en konstruktiv lärare som inte låter sig begränsas av upplevda brister, utan finner vägar att ge sina elever de bästa förutsättningar för ett livslångt lärande..

Pennsvärdet 2021

Cristina Kullberg

Cristina Kullberg, lärare i svenska, svenska som andraspråk, NO, SO, bild och musik i årskurs 3 på Långmosseskolan i Göteborg, tilldelas Pennsvärdet 2021. Ur juryns motivering: Cristina erbjuder eleverna en lugn, trygg och inspirerande klassrumsmiljö. Hon introducerar läs- och skrivprocessen tidigt och arbetar målmedvetet och ämnesintegrerat med språkutveckling i alla ämnen. Genom sin kreativa och varierade undervisning utvecklar hon inte bara elevernas språk, utan även deras kritiska tänkande i både tal och skrift, och hon har en unik förmåga att se varje elev och vad hen behöver för att lyckas.

Pennsvärdet 2021

Ulrica Ambrosius

Ulrica Ambrosius, lärare i svenska, svenska som andraspråk och SO i årskurs 6 på Oxhagsskolan i Stockholm, tilldelas Pennsvärdet 2021.  Ur juryns motivering: Ulricas klassrum genomsyras av studiero, trivsel och positiv aktivitet. Hennes arbete med språkutveckling är långsiktigt, medvetet och kreativt. Hon har höga förväntningar på sina elever, som uppvisar en stark kunskapsutveckling och goda resultat. Ulricas sätt att använda litteratur i det språkutvecklande arbetet, både inom klassen och över klassgränserna, gör att hela skolan involveras. Samtidigt som hon strävar efter att utvecklas som pedagog, är Ulrica alltid mån om att sprida sin erfarenhet och sina fördjupade kunskaper till kollegorna.

Pennsvärdet 2020

Lana Dervisic

Lana Dervisic, svensk- och SO-lärare i förberedelseklasser i årskurs 4–6 på Bandhagens skola i Stockholm, tilldelades Pennsvärdet 2020. Juryn imponeras särskilt av Lanas kompromisslösa tro på varje elevs förmåga att lyckas om de får de rätta förutsättningarna samt hennes mod i att våga utmana sina elever och därigenom får dem att växa. Utmärkande i Lanas pedagogik är också det språkutvecklande arbetssättet och att hon alltid har en språklig medvetenhet i ryggraden vilket ämne hon än undervisar i. Pennsvärdet delades ut under en mindre ceremoni den 20 oktober av utbildningsminister Anna Ekström som var med oss digitalt.

Pennsvärdet 2019

Pavlina Spanos

Pavlina Spanos, svensk- och engelsklärare i årskurs 4–6 på Enbacksskolan i Tensta, tilldelades Pennsvärdet med följande motivering: Pavlina inspirerar med sin kreativitet, nyfikenhet och förmåga att möta varje elev utifrån hens förutsättningar. Juryn imponeras av hennes förmåga att utvecklas och utveckla i samklang med en skola som hon verkat i under så lång tid. Pavlina har en sofistikerad fingertoppskänsla för det pedagogiska hantverket och har tillsammans med sina elever byggt ett dynamiskt klassrum där kreativitet och kritiskt tänkande ständigt är i fokus.

Pennsvärdet 2018

Jenny Söderhjelm Larsson

Jenny Söderhjelm Larsson, lärare i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 4–6 på Östbergaskolan i Älvsjö, tog emot det allra första Pennsvärdet av statsminister Stefan Löfven. Hon tilldelades priset med följande motivering: Juryn beundrar Jennys uppfinningsrikedom, drivkraft och förmåga att bjuda in sina elever och kollegor till ett livslångt lärande. Genom att kombinera ledarskap, frihet och kreativitet har Jenny skapat en språkutvecklande miljö i hela skolan som kommer alla till gagn, såväl barn som vuxna. Hon utmanar och inspirerar sina elever till att upptäcka och utveckla sitt språk och hitta glädje i dess komplexitet. Jenny är en sann förebild som värnar om varje barns individuella engagemang och på så sätt lyfter hela klassrummet.

Juryn

Mottagaren av Pennsvärdet utses av en jury med bred kompetens inom områdena pedagogik, kreativitet, kritiskt tänkande och språkutveckling. Mottagaren av Pennsvärdet erbjuds en plats i juryn för nästkommande nomineringsperiod.


Anna Ekström
Tidigare utbildningsminister och gd för Skolverket
AnnChristin Rothstein
Skolledare och lärare
Linn Borneskog
Lärare och mottagare av Pennsvärdet 2024
Cecilia Nordström
Juryns ordförande
Styrelseordförande Berättarministeriet
Ingela Korsell
Författare och ledamot av läsrådet
Niklas Brismar Pålsson
Ämneslärare i svenska och filosofi
Sanna Horn
Program- och volontäransvarig, Berättarministeriet

Vanliga frågor