Alonnika blir dagligen inspirerad av sina kollegor, där idéutbyte och lärande är centralt. Hon ser värdet i kollegornas olika personligheter och tillvägagångssätt – det som en person missar, kan någon annan fånga upp. Genom att dela resurser, erfarenheter och perspektiv utvecklar de tillsammans såväl undervisningen som sitt eget professionella tänkande.
Det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet finns som en röd tråd genom Alonnikas undervisning. Hon kopplar ihop teori och kreativitet och kombinerar ämnesinnehåll med rörelse, skapande och samarbete. Alonnikas undervisning präglas av hennes målmedvetna arbete med att utveckla elevernas kritiska tänkande och förmåga att granska innehåll och avsändare. Det kan handla om att analysera en nyhetsartikel, bedöma ett påstående från läraren eller sortera olika fakta utan att veta vilka eller hur många som är sanna.
– Det är språkutvecklande och bygger samtidigt självkänsla. När eleverna får tillit till sina egna kunskaper och förmågor ökar kunskapssuget och lusten att lära.
I Alonnikas klassrum på Bjurslättsskolan blir eleverna både hörda och utmanade. Som lärare är hon öppen med sina egna misstag och lärprocesser, något hon ser som en av de viktigaste lärdomarna att förmedla till sina elever: Att man kan vägleda och hjälpa personer fram och utvecklas akademiskt utan att behöva vara perfekt.
– Jag vill visa eleverna att vi lär oss konstant, och tillsammans rör oss framåt, mot utmaningar och förbättringar.
– Det roligaste med läraryrket? Det är den lilla stunden när jag ser i en elevs ögon att förvirring blir till klarhet. När en elev plötsligt förstår något som har känts svårt. Det ögonblicket är magi.
Röster om Alonnika
”Alonnika är en sprudlande, kreativ och djupt engagerad lärare. Som kollega är hon en glädjespridare, en drivkraft och en inspiratör som får idéer att bli verklighet. Hennes sätt att undervisa är lekfullt, meningsfullt och varmt – man minns det, och man växer av det. Alonnika får hela arbetslaget att tänka större och skratta oftare. Hon ser elevernas styrkor, möter deras känslor med respekt och hjälper dem att tro på sig själva.”
Emelie Landström, kollega
”Hon är rolig och glad och gör så att det blir lätt att förstå svåra saker. Hon är helt fantastisk!”
elev i Alonnikas klass
Pennsvärdet 2025 tilldelas Alonnika Ritchey med följande motivering:
För ett enastående arbete med att låta språket, kreativiteten och det kritiska tänkandet genomsyra undervisningen. Alonnika visar sina elever att lärande är en livslång process och stärker deras tilltro till sin egen förmåga. Genom att kombinera tydliga ramar med stort utrymme för skapande visar Alonnika vägen till kreativitet – där dikter, gestaltningar och gemensamma projekt blir arenor för mod, fantasi och glädje. Alonnika får de tystaste att blomma ut och de mest fantasirika att finna fokus – i en miljö präglad av skratt, engagemang och stolthet. Hennes elever lär sig att ifrågasätta, reflektera och stå stadigt i en värld fylld av budskap.
Med värme och en orubblig vilja att göra undervisningen tillgänglig för alla, bygger Alonnika en gemenskap där lärandet blir levande och varje elev får möjlighet att växa. Misstag är en del av lärandet och den största styrkan är att vara formbar och nyfiken.
För detta tilldelas Alonnika Pennsvärdet 2025 – som ett bevis på en gärning som gör lärandet levande, inkluderande och demokratiskt.
Mottagaren av Pennsvärdet har utsetts av en jury bestående av:
Cecilia Nordström – styrelseordförande Berättarministeriet, juryns ordförande
Anna Ekström – tidigare skolminister och generaldirektör för Skolverket
Linn Borneskog – lärare och mottagare av Pennsvärdet 2024
AnnChristin Rothstein – skolledare och lärare
Niklas Brismar Pålsson – ämneslärare i svenska och filosofi
Ingela Korsell – författare och ledamot av Läsrådet
Sanna Horn – program- och volontäransvarig Berättarministeriet