Konferenser och seminarier
Här kan du läsa om Berättarministeriets konferenser och seminarier och ta del av inspelat material. En del i vårt uppdrag är att sprida kunskap från verksamheten och att skapa samverkan med andra samhällsaktörer. Som ett led i detta arrangerar Berättarministeriet återkommande konferenser och seminarier inom områden där vi verkar.
Konferenser
Den 20–21 november arrangerade Berättarministeriet i samarbete med Karolinska Institutet en internationell konferens på temat utbildning och kreativitet. Medverkade gjorde bland andra Ronald A. Beghetto från Mary Lou Fulton Teachers College på Arizona State University, Annika Östman Wernerson från Karolinska Institutet, Mara Krechevsky från Harvard Graduate School of Education och Andreas Schleicher från OECD. Det blev två inspirerande dagar av föredrag och samtal om allt från vad kreativitet är till hur vi kan främja kreativitet i undervisningen. Konferensen riktade sig till utbildningsaktörer, skolledare, lärare, forskarstudenter och beslutsfattare inom utbildningssektorn. Klicka på bilden för att ta del av konferensen.
En heldagskonferens för grundskolelärare i Norrbotten på temat läsningens magi med Agneta Gulz, Eric Haraldsson, Tobias Aspelin och Julia Jansson. Dagen modererades av Åsa Julin, och Özz Nûjen stod för underhållningen.
En heldagskonferens för grundskolelärare i Göteborg med omnejd på temat lusten att lära, kreativitet och kritiskt tänkande i undervisningen. Medverkade gjorde Peter Gärdenfors, Cecilia Wallerstedt, Patrik Lindenfors och Jonna Bruce. Moderator var Eva Krutmeijer, och Carl-Einar Häckner underhöll deltagarna.
En heldagskonferens för grundskolelärare i Stockholm med omnejd på temat lusten att lära, kreativitet och kritiskt tänkande i undervisningen. Medverkade gjorde Peter Gärdenfors, Cecilia Wallerstedt, Patrik Lindenfors och Eric Haraldsson. Dagen modererades av Eva Krutmeijer, och Carl-Einar Häckner stod för underhållningen.
Heldagskonferens för grundskolelärare i Göteborg med omnejd på temat läsningens magi och betydelse för inlärning och språkutveckling. Medverkande talare under dagen var Erica Haraldsson, Betty Tärning, Christopher Wollter, Emelie Ljungfors och Lisa Nordmark. Konferensen modererades av Åsa Julin, och David Batra stod för underhållningen.
Heldagskonferens för grundskolelärare i Stockholm på temat läsningens magi och betydelse för inlärning och språkutveckling. Medverkade under dagen gjorde bland andra Ingela Korsell, Agneta Gulz, Christopher Wollter och Anna-Linnéa Olsson. Konferensen modererades av Åsa Julin, och David Batra underhöll deltagarna.
Seminarier
Den 12 december bjöd Berättarministeriet, i samarbete med Folkuniversitetet, in till ett seminarium i Malmö på temat ”Bildning som motståndskraft i en tid av artificiell intelligens”. Tekniska landvinningar har skapat ett beteende där vi inte vill vänta på svar eller ägna allt för lång tid åt att själva fundera på vad som skulle kunna vara rimligt. Vi blir ständigt utsatta för enorma mängder information och kritiskt tänkande blir på så sätt avgörande. Kan bildning vara ett sätt att bygga vår inre motståndskraft? Är det kanske rentav nödvändigt? Och hur förmedlar vi det kritiska tänkandet till den yngre generationen som levt med skärmarna hela sitt liv? Seminariet är ett samarbete mellan Berättarministeriet och Folkuniversitetet. Medverkar gör Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet, och Victoria Höög, forskare och docent i idé- och lärdomshistoria vid Lunds universitet. Moderator är Berättarministeriets generalsekreterare Dilsa Demirbag-Sten. Klicka på bilden för att ta del av seminariet.
Ett panelsamtal om barn och skärmtid mellan Betty Tärning, kognitionsforskare, och Marléne Tamlin, hållbarhetschef på branschorganisationen Dataspelsbranschen, under ledning av Dilsa Demirbag-Sten. Samtalet ägde rum den 17 oktober 2024. Klicka på bilden för att ta del av seminariet.
Den senaste PISA-rapporten visar att skillnaderna i resultat mellan skolor har ökat i Sverige. Många av de mest utsatta skolorna ligger i glesbygd, och i vissa landsbygdskommuner går omkring en fjärdedel av eleverna ut grundskolan utan gymnasiebehörighet. Samtidigt är skillnaderna mellan skolor inom kommuner stora. Detta är en avgörande fråga för såväl individen som samhället i stort. Hur kan vi hantera dessa utmaningar och se till att alla barn i Sverige får tillgång till en god och jämlik utbildning, oavsett geografiska eller socioekonomiska faktorer? Lyssna till ett samtal mellan Björn Åstrand, universitetslektor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet, och Terese Bengard, verksamhetschef på Riksorganisationen Hela Sverige ska leva. Samtalet modereras av Berättarministeriets generalsekreterare Dilsa Demirbag-Sten. Seminariet arrangerades i samarbete med Folkuniversitetet. Klicka på bilden för att ta del av seminariet.
Dilsa Demirbag-Sten introducerar Berättarministeriets verksamhet på Berättarministeriets riksdagsseminarim 4 oktober 2023. Klicka på bilden för att ta del av seminariet.
Anders Ynnerman, professor i vetenskaplig visualisering vid Linköpings universitet och konsortiedirektör för Visualiseringscenter C och Wisdome talar på Berättarministeriets riksdagsseminarium 4 oktober 2023. Klicka på bilden för att ta del av seminariet.
Föreläsning ”Har vi tappat konceptet? Om mod och mening i en polariserad tid” på Folkuniversitetet i Stockholm. Med Niklas Brismar Pålsson, ämneslärare i svenska och filosofi och Berättarministeriets generalsekreterare Dilsa Demirbag-Sten. Klicka på bilden för att ta del av seminariet.
Vanliga frågor
Berättarministeriet ska vara ett stöd för skolor med låga studieresultat genom att:
- Stärka och stödja lärarnas professionsutövning.
- På ett lustfyllt och kreativt sätt inspirera barn och unga att erövra det skrivna ordet.
- Ge barn och unga tillgång till engagerade och närvarande vuxna utöver lärare och föräldrar.
- Sprida erfarenhet från verksamheten.
Berättarministeriet finansieras genom medel från privat och offentlig sektor.
Företag, stiftelser och andra organisationer bidrar med såväl finansiellt stöd som pro bono-arbete. Berättarministeriet har uppdrag från Skolverket och IOP-avtal med Stockholms stad och Göteborgs stad.
Berättarministeriet är en icke vinstdrivande, politiskt och religiöst obunden stiftelse. Stiftelsen grundades 2011 av Dilsa Demirbag-Sten, Sven Hagströmer och Robert Weil.
Syftet var att motverka en oroväckande samhällsutveckling med ett polariserat offentligt samtal och allt större klyftor mellan socioekonomiska tillhörigheter i samhället. Idag stöttas Berättarministeriet av en rad intressenter, både från privat och offentlig sektor.