Rethinking Creativity in Education –
A Solution for 21st Century Challenges?
I november arrangerade Berättarministeriet i samarbete med Karolinska Institutet en internationell konferens om kreativitet i undervisningen. Den två dagar långa konferensen med talare från en lång rad länder och lärosäten riktade sig till utbildningsaktörer, skolledare, lärare, forskarstudenter och beslutsfattare inom utbildningssektorn.
Kreativitet – grunden för en meningsfull utbildning
Globalisering och ny teknik har i grunden förändrat vårt sätt att se på världen. Dagens unga har tillgång till helt nya förutsättningar, men ställs också inför helt nya utmaningar. Klimatkris, ekonomisk ojämlik och en snabbt ökande automatisering kräver nya kompetenser där kreativitet är en nyckelförmåga.
För att sprida kunskap kring kreativitet och dess betydelse i undervisning har Berättarministeriet tillsammans med Karolinska institutet arrangerat en temakonferens med samlad internationell expertis på området.
Berättarministeriet verkar för att minska segregationens negativa konsekvenser på barns skolgång genom att stötta lärare och elever i skolor med högt socioekonomiskt index i den dagliga undervisningen. Det görs genom kompetensstärkande lärarstöd och kostnadsfria skolprogram som lockar eleverna, oavsett kunskapsnivå, att erövra det skrivna ordet.
Berättarministeriet stärker lärarens roll genom praktisk hjälp, verktyg och resurser som stödjer arbetet. Stödet till läraren utgår från tre delar: teori, kollegiala erfarenhetsutbyten och praktiska verktyg för klassrummet.
Berättarministeriets vision är ett Sverige där alla barn och unga är trygga i det skrivna ordet och har förutsättningar att aktivt delta i samhällslivet.
Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet, med visionen att främja kunskap och arbeta för bättre hälsa för alla. Karolinska Institutet står för den största andelen av all akademisk medicinsk forskning som bedrivs i Sverige och erbjuder landets bredaste utbud av utbildningar inom medicin och hälsovetenskaper. Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet utser Nobelpristagarna i medicin.
Karolinska Institutet är Sveriges största medicinska universitet, med 6 700 studenter, 2 000 doktorander och över 5 500 anställda. Universitetet är indelat i tre institutionsgrupper med totalt 21 institutioner. Verksamheten bedrivs på de två campusområdena i Solna och Flemingsberg, samt vid flera sjukhus och andra vårdinrättningar i Stockholmsregionen.
Johan Pehrson
Utbildningsminister
Johan Pehrson är utbildningsminister och partiledare för Liberalerna. Han har studerat juridik vid Uppsala universitet och King’s College i London. Under sin karriär har han haft flera uppdrag relaterade till utbildning och forskning. För närvarande arbetar han aktivt med frågor som rör skola, studiefinansiering, högre utbildning och forskning.
Annika Östman Wernerson
Rektor, Karolinska Institutet
Annika Östman Wernerson är professor i njur- och transplantationsvetenskap och kombinerar sitt uppdrag som rektor med forskning, kliniskt arbete och undervisning av läkarstudenter. Hennes engagemang för utbildning har dessutom lagt grunden för hennes djupa insikt i institutets kärnområden och samarbetspartners.
Dilsa Demirbag-Sten
Generalsekreterare och medgrundare, Berättarministeriet
Dilsa Demirbag-Sten är författare och journalist som ofta anlitas för att tala om ämnen som utbildning, integration och jämlikhet. Hon har varit styrelseledamot i flera stiftelser, universitet och råd, med fokus på utbildningens, läskunnighetens och kulturens betydelse. Inom dessa områden har hon tilldelats många priser, senast branschpriset för främjande av grafiska yrken.
Ronald A. Beghetto
Pinnacle West Presidential Chair and Professor, Arizona State University
Fil.dr Ronald Beghetto är en erkänd expert på mänsklig kreativitet, generativ AI och framtida möjligheter inom utbildning. Han är professor vid Arizona State University, där han grundade AI-Possibility Lab. Beghetto är ledamot i American Psychological Association och mottagare av Rudolf Arnheim-priset. Han är redaktör för Review of Research in Education och redaktionschef för serien Creative Theory and Action in Education.
Duncan Crawford
Senior Content Manager, OECD Education and Skills
Duncan Crawfords arbete omffatar att moderera evenemang och webbinarier inom utbildning, skriva och redigera publikationer samt leda OECD:s utbildningspodd Top Class. Som tidigare utrikeskorrespondent för BBC, NBC och Al Jazeera har han två decenniers erfarenhet av nyhetsrapportering, och har rapporterat från konflikter och geopolitiska frågor i över 30 länder och territorier.
Peter Gärdenfors
Professor emeritus i kognitionsvetenskap, Lunds universitet
Peter Gärdenfors är författare till bland annat Lusten att lära och Kan AI tänka?: Om djur, människor och robotar. Hans forskning fokuserar på semantik och utvecklingen av tänkande och språk.
.
Yulia Kovas
Professor i genetik och psykologi, King’s College London
Yulia Kovas är gästprofessor vid King’s College London, där hon forskar om samspelet mellan gener och miljö inom utbildning. Professor Kovas leder InLab och har publicerat över 200 vetenskapliga artiklar, kapitel och titlar, inklusive den nyligen publicerade Oedipus Rex in the Genomic Era: Human behaviour, Law and Society.
Mara Krechevsky
Senior researcher, Director of 21st Century Excellence, Project Zero, Harvard Graduate School of Education
Mara Krechevsky har bedrivit utbildningsforskning i 40 år och är bland annat ansvarig för projekten 21st Century Excellence och Making Learning Visible. Hennes senaste arbete inkluderar Pedagogy of Play, ett samarbete med Lego Foundation och International School of Billund i Danmark, för att utveckla en lekpedagogik från förskola till mellanstadiet.
Bill Lucas
Professor, direktör för Centre of Real-World Learning, University of Winchester och ordförande för Global Institute of Creative Thinking Advisory Board
Bill Lucas var medordförande för den akademiska rådgivande styrelsen för PISA 2022:s test i kreativt tänkande. Hans modell för kreativitet används i skolor i mer än 30 länder. BIll Lucas är författare till akademiska och populärvetenskapliga verk, inklusive den senaste boken Creative Thinking in Schools: a Leadership Playbook.
Andreas Schleicher
Direktör, Directorate of Education and Skills, OECD
Andreas Schleicher har arbetat i över 20 år med ministrar och utbildningsledare världen över för att förbättra kvaliteten och jämlikheten i utbildning. Andreas initierade och övervakar nu Programmet för internationell studentbedömning (PISA) och andra internationella verktyg som skapat en global plattform för beslutsfattare, forskare och pedagoger att förnya och förändra utbildningspolitik och praxis.
Niklas Brismar Pålsson
Lärare i svenska och filosofi
Niklas Brismar Pålsson är lärare på Anna Whitlock-gymnasiet i Stockholm. Han är också medlem av juryn för det lärarpriset Pennsvärdet och håller seminarier med filosofer. Han uttrycker att ett primärt mål som filosofilärare är att göra filosofin nära och konkret. Niklas strävar också efter att skapa en klassrumsmiljö där alla frågor är välkomna och där eleverna vill lära sig.
Jennifer Buggie
Lärare och rådgivare för integration av kreativitet i utbildningen, Irland
I sina forskarstudier har Jennifer Buggie fokuserat på att leda förändring genom undervisning i drama och historia, samt på läraridentitet vid sammanslagning av skolor. Hon brinner för att ge lärare, konstnärer och barn möjlighet att arbeta tillsammans i kreativa skolmiljöer.
Axel Eklund
Ansvarig för programutveckling, Berättarministeriet
Axel Eklund har lång erfarenhet av arbete inom utbildning, både som lärare och på Berättarministeriet. På Berättarministeriet arbetar han med att ta fram och utveckla skolprogram och analysera trender inom skolväsendet.
Cassie Hague
Analytiker, Centre for Educational Research and Innovation, OECD
Cassie Hague har arbetat med projektet Fostering Creativity and Critical Thinking och samarbetat med nätverk av pedagoger för att utveckla pedagogiska metoder som stödjer elevers kreativitet och kritiska tänkande. Hon har också arbetat med Policy Advice and Implementation Division för att granska och utvärdera länders utbildningspolitik.
Robert Harris
Professor i immunoterapi, vicerektor, Karolinska Institutet
Robert Harris tilldelades Karolinska Institutets pedagogiska pris 2014 och FEBS Education Award 2024. Några av hans senaste publikationer är Brain Behaviour and Immunity och Nature Nanotechnology.
Mats Malm
Ständig sektererare, Svenska Akademien
Mats Malm är litteraturhistoriker och översättare av fornnordiska verk som Snorres Edda. Han har skrivit flera böcker, däribland Construing Cultural Heritage och Ivar Arsenius, berättaren. Hans forskning undersöker hur olika texters betydelse kan förändras över långa tidsperioder.
Kenneth Nally
Curriculum and Assessment Policy Unit, Utbildningsdepartementet, Irland
Dr Kenneth Nally arbetar vid Curriculum and Assessment Policy Unit på Irlands utbildningsdepartement och har tidigare arbetat som inspektör i landets skolor. Hans arbete fokuserar på elevers kreativitet och omfattar strategier, forskning, analys och utvärdering. Han kommer att ge exempel på hur kreativitet kan odlas genom lärarens professionella utveckling.
Celeste O’Callaghan
Principal Officer in the Curriculum and Assessment Policy Unit, Utbildningsdepartementet, Irland
Celeste O’Callaghan har policyansvar för läroplan och bedömning, med särskilt fokus på grundskolan och leder även departementets arbete med att implementera Creative Youth, en del av projektet Creative Ireland.
.
András Simon
Professor i cell- and molekylärbiologi, Karolinska Institutet
András Simon är medlem av Nobelkommittén sedan 2022, och chefredaktör för den vetenskapliga tidskriften Experimental Cell Research.
.
David Sonnek
VD, Navigare Ventures
David Sonnek har arbetat i över 20 år med riskkapitalinvesteringar. Han tror starkt på vetenskapens förändringskraft och fokuserar främst på fysik, ICT och kvantteknik. Han har en doktorsexamen i atomfysik från KTH och en MBA från Handelshögskolan i Stockholm.
Maria Wilenius
Generalsekreterare för Svenska Unescorådet
Unesco, FN:s organisation för utbildning, vetenskap, kultur, kommunikation och information, bidrar till fred och säkerhet genom internationellt samarbete. Maria Wilenius har varit biträdande universitetsdirektör vid Stockholms universitet och har även arbetat på Konstfack och på Utbildningsdepartementet.
Anders Ynnerman
Professor i vetenskaplig visualisering och avdelningschef för Medie- och Informationsteknik, Linköpings universitet
Anders Ynnerman är chef för avdelningen och ansvarar för utbildning, forskning och innovation, samt spridning av forskningsresultat till allmänheten. Hans forskning täcker områden som astrofysik, artificiell intelligens, visuellt lärande och kommunikation.