Berättarministeriet utgår ifrån Skolverkets definition av socioekonomiskt index som Statistiska centralbyrån, SCB, har tagit fram. Den baseras på en modell som beskriver elevers förutsättningar utifrån socioekonomiska faktorer. Dessa faktorer påverkar sannolikheten att en elev på en skola blir behörig till ett nationellt program i gymnasieskolan.
Modellen använder följande variabler:
Vårdnadshavarens utbildningsnivå
Året när eleven invandrade till Sverige
Vårdnadshavarens inkomst
Elevens kön
Ekonomiskt bistånd till vårdnadshavare
Om eleven är folkbokförd på samma adress som båda vårdnadshavare
Antal syskon som är folkbokförda i hemmet
Socioekonomisk status på bostadsområdet där eleven är folkbokförd.
Källa: Skolverket: Statsbidrag för likvärdig skola 2023
I syfte att erbjuda fler elever från skolor med låga studieresultat möjligheten att möta akademiska miljöer och träffa forskare har Berättarministeriet ingått avtal med Stockholms universitet. Universitetet bjuder in elever…
Svenska Akademiens Mats Malm om Berättarministeriet
Svenska Akademien är huvudpartner till Berättarministeriet och tillsammans utvecklar vi nu ett nytt skolprogram med fokus på språkutveckling och litteratur. Akademiens ständige sekreterare Mats Malm porträtteras i artikelserien ”Vägen till…
Sedan 2018 delar Berättarministeriet ut utmärkelsen Pennsvärdet, som syftar till att uppmärksamma och hylla lärare verksamma på skolor med högt socioekonomiskt index. Pennsvärdet tilldelas en låg- eller mellanstadielärare som i…