Rapporter och styrdokument

Rapporter

Berättarministeriets skolprogram och deras påverkan på undervisning och elevutveckling

Carina Wikman, universitetslektor i specialpedagogik vid Stockholms universitet, har utvärderat effekterna av Berättarministeriets skolprogram. Huvudfrågorna i studien är att se hur skolprogrammen påverkar undervisning och elevers utveckling.

Styrdokument

Policy för och hantering av klagomål

De synpunkter och frågor som identifieras som klagomål på Berättarministeriets kärnverksamhet ska hanteras enligt rutiner för program, volontär och barnsäkerhet. Hanteringen följer samma princip som övriga typer av klagomål enligt nedan steg. Om ett klagomål inkommer hanteras alla steg prioriterat och skyndsamt.

Styrdokument

Policy för att motverka oegentligheter

Syftet med denna policy är att fungera som ledning för hanteringen av misstankar om oegentligheter om sådana ändå skulle uppstå. Policyn gäller för anställda, styrelsemedlemmar, volontärer, praktikanter och andra som i någon form representerar Berättarministeriet.

Rapporter

Utvärdering av Berättarministeriets skolprogram Uppdrag: Nobelarkivet

Ramboll har genomfört en intervjustudie med ett urval av lärare som har deltagit i skolprogrammet. Studien har fokuserat på lärarnas upplevelser av programmets relevans i förhållande till målgruppens behov, dess genomförandeeffektivitet samt programmets potential att på längre sikt bidra till förändrade arbetssätt, vilket i sin tur kan främja elevers måluppfyllelse.

Styrdokument

Instruktion till valberedningen

Instruktion till valberedningen.

Verksamhetsberättelser

Verksamhetsberättelse och effektrapport 2024

2024 har varit ett framgångsrikt år för Berättarministeriet med stort fokus på fortsatt expansion. Vi har fördjupat vårt arbete med de skolor vi samarbetar med och har samtidigt tagit steget att utvidga vår verksamhet utanför storstadsregionerna.

Årsredovisningar

Årsredovisning och revisionsberättelse 2024

Under året genomförde 814 skolklasser i årskurserna 2–9 något av Berättarministeriets skolprogram inklusive kompetensstärkande moment för lärarna. Det är en ökning med 66 procent från 2023, då 491 klasser tog del av Berättarministeriets program.

Rapporter

”Kreativa inslag i undervisningen främjar elevernas lärande”

Rapporten sammanfattar Berättarministeriets senaste undersökning om svenska lärares användning av kreativitet i undervisningen. Kreativt och kritiskt tänkande anses som avgörande framtidsförmågor i ett alltmer komplext samhälle, vilket undersökningen har som utgångspunkt.

Verksamhetsberättelser

Verksamhetsberättelse och effektrapport 2023

2023 har varit ett år av betydande utveckling för Berättarministeriet. Vi har fördjupat vårt stöd till de skolor vi tidigare har arbetat med, och samtidigt utvidgat vårt stöd bortom storstadsregionerna.

Verksamhetsberättelser

Verksamhetsberättelse och effektrapport 2022

Lanseringen av klassrumsversioner av programmen innebär att vi under året har kunnat erbjuda våra program till betydligt fler elever än tidigare.

Rapporter

Lärarens röster i pandemins spår

Berättarministeriet har genomfört en intervjustudie med lärare på skolor med högt socioekonomiskt index. Syftet har varit att undersöka deras syn på pandemins påverkan på undervisningen och på elevernas språk- och kunskapsutveckling, och lärarnas behov av kompetensutveckling framåt.

Rapporter

”Man lär av varandra och är aldrig fullärd”

Berättarministeriet har i samarbete med KTH, Demoskop, Ramboll Consulting och Novus sammanställt vilket stöd lärare i socioekonomiskt utsatta storstadsområden efterfrågar för att skapa förutsättningar för sina elever att lyckas med sin skolgång.

    1 2