Storytelling och språkutveckling – Berättarministeriet på Göteborgs universitet
Under en vecka i maj genomfördes pilotomgången av Berättarministeriets svenskdidaktiska kursmoment inom grundlärarprogrammet för F–3 och 4–6 på lärarutbildningen vid Göteborgs universitet. Studenterna har fördjupat sig i storytelling och språkutvecklande undervisning med Berättarministeriets beprövade metod som grund. Genom litteratur, föreläsningar, studiebesök på Berättarministeriets utbildningscenter, workshops och grupparbeten fick studenterna både teoretisk förankring och praktisk träning.
Att kursen väckte engagemang blev tydligt vid redovisningen av slutuppgiften; att skapa tre lektionsplaneringar baserade på storytelling. Resultaten var fantasifulla och väl förankrade i kursplanens centrala innehåll. Bland idéerna fanns berättelser om en mystisk väska från planeten Fantasia, en tidsresa till bronsåldern för att rädda världshistorien, en musikgrupp som förlorat alla sina låttexter, en piratkaptens papegoja som saknar godnattsaga och en skolas idrottsdag som måste räddas.
Studenterna visade på både kreativitet och pedagogisk skicklighet. Några av deras kommentarer efter kursen:
”Jätteroligt och väldigt lärorikt, kul med så många olika moment. Jag drogs med själv, det blev tydligt hur bra det funkar för barnen.”
”Jag tror verkligen på storytelling som metod i undervisning. Känner mig jätteinspirerad.” ” Vi har lärt oss hur man gör undervisning rolig och fått många idéer. Har du en uppgift – lägg en story bakom.”
”Det var lätt att gå in i rollen – ännu lättare framför barn än klasskamrater.”
”Kursen har varit guld värd. Det har varit sjukt kul de här dagarna!”

Karin Ulvelid
Kursansvarig för F–3 respektive 4–6, Karin Ulvelid och Anna-Lena Pihl menar att kursmomentet fungerat mycket väl och varit inspirerande och lärorikt för studenterna.
”Det här momentet har knutit ihop teori och praktik. Det har gett studenterna en röd tråd genom lek, fantasi, språkutveckling och kreativitet och passade väl ihop med övrigt innehåll i kursen” säger Karin.

Anna-Lena Pihl
”Vi har inte samarbetat så här omfattande med någon extern aktör tidigare. Det fanns förväntningar och nyfikenhet men även farhågor. Hur passar det med resten av kursen? Det passade fantastiskt bra!” säger Anna-Lena.
”Jag är jättenöjd! Studiebesöket på utbildningscentret var en extra bonus – studenterna fick själva uppleva god undervisning med olika pedagogiska grepp. Kul att få vara pionjärer, det tackar vi för!” säger Karin.
Efter pilotomgången ska nu kursmomentet utvärderas och utvecklas ytterligare för att möta nya studenter till höstterminen!