Berättarministeriet stöttar skolor i glesbygd
Skolverket har nyligen släppt flera rapporter som bland annat visar att barns bakgrund fortsatt har stor betydelse för skolresultaten, och att skolor i glesbygd möter specifika utmaningar. Berättarministeriet har inom ramen för regeringens läsfrämjande satsningar beviljats medel för att göra insatser för elever i skolor med förväntat större behov, och med ett särskilt fokus på glesbygd.
Berättarministeriet har sedan 2024 arbetat med skolor i Norrbotten för att möta några av de utmaningar som finns, inte minst i glesbygd, med att klara skolans kompensatoriska uppdrag. Sedan etableringen förra året har Berättarministeriet gett stöd till 26 skolor i Norrbotten. Arbetet är påbörjat och utvecklas långsiktigt för att möta behoven.
”De lärare vi möter på mindre orter bedriver sin undervisning med imponerande engagemang. Vi är samtidigt medvetna om de specifika utmaningar skolor i glesbygd står inför och är angelägna om att fortsätta vara ett stöd för dessa skolor så länge behovet finns. Genom de medel vi nu beviljats kan vårt stöd omsättas till handling”, säger Berättarministeriets generalsekreterare, Dilsa Demirbag-Sten.