Debattartikel på Altinget
I en debattartikel på Altinget uppmanar Berättarministeriets generalsekreterare Dilsa Demirbag-Sten regeringen att stödja den idéburna sektorns innovativa lösningar på samhällsproblem. Dagens unga lämnar skolan allt sämre rustade, samtidigt som samhällets krav på dem höjs. Idag lämnar 15 % av eleverna grundskolan utan gymnasiebehörighet till de nationella programmen och närmare en fjärdedel av eleverna i åk 9 är funktionella analfabeter.
Dilsa Demirbag-Sten föreslår tre åtgärder:
- Anpassa byråkrati och regelverk till mindre organisationers begränsade resurser.
- Inrätta ett nytt forum för tresektoriell samverkansdialog kring skolan.
- Långsiktighet i alla insatser.
Berättarministeriet har i mer än ett decennium stöttat de mest utsatta skolorna med kostnadsfritt stöd i nära dialog med de lärare vi vänder oss till. Berättarministeriets beprövade metod omnämns som best practice av OECD i PISA 2022, som ett exempel på hur barns språkutveckling och kreativitet kan stärkas i skolan. Förmågor som blir än viktigare i morgondagens samhälle. Genom samverkan och dialog kan vi skapa nödvändiga förändringar för svensk skola, utifrån lärarnas behov och förutsättningar. Här kan du läsa artikeln.