Fantasiexperter i forskningens tjänst
Under några dagar i april fick forskarna på Karolinska Institutet hjälp i sin uppgift av skolklasser från Skönstaholmsskolan och Husbygårdsskolan i Stockholm. Barnen, som går Berättarministeriets skolprogram Redaktör Schwartz forskningsresa, hade bjudits in till institutet i egenskap av fantasiexperter. Forskarna har en väldigt viktig uppgift: De ska komma på sådant som vi ännu inte vet, och då är det helt avgörande med fantasi. Barn är ju experter på att tänka nya tankar och har fantasi som flödar fritt, så forskarna var oändligt tacksamma för hjälpen. Nu hoppas de att barnen kan tänka sig att själva bli forskare i framtiden.
Fantasiexpert från Skönstaholmsskolan
Tom Holm är lärare på Husbygårdsskolan, en dynamisk arbetsplats där ingen dag är den andra lik. Han har arbetat 20 år i Husby och vill vara kvar där tills det är dags att pensionera sig. Tom har ett uppdrag – att bygga kunskapsglädje och framtidstro hos sina elever, som har erfarenheter från en mängd länder och kulturer och en nyfikenhet som omfamnar allt omkring dem.
Tom, hur ser du på dagens besök hos KI?
Vi är inte bortskämda med den här typen av aktiviteter. Det krävs lite extra för att skapa en dynamisk undervisning. Som till exempel samarbete med externa aktörer, där Berättarministeriet är en viktig organisation med en bra och stabil uppbyggnad. Vi lärare behöver inte oroa oss för om det ska funka när vi använder Berättarministeriets skolprogram – vi vet att det funkar. Det är väldigt uppskattat att våra elever får ta del av andra arbetsplatser. Att få åka på besök och jobba med forskare i ett riktigt laboratorium är guld värt. Att Berättarministeriets program är helt kostnadsfria för skolan är en viktig faktor. Men det viktigaste är att programmen har bäring på undervisningen, att de är ett stöd för läraren i det dagliga arbetet.
Tom Holm, lärare på Husbygårdsskolan
Jag har jobbat med Berättarministeriet i flera år. Lektionsuppläggen är bra och tydliga. De blir ett komplement till den ordinarie undervisningen. Lektionerna är flexibelt uppbyggda, läraren kan välja de delar som passar och använda Berättarministeriets material som fördjupning. Inför besöket på KI har vi arbetat med forskarlådan som ingår i Redaktör Schwartz forskningsresa. Den passade oss perfekt, eftersom vi just då arbetade med de fem sinnena och fick stor nytta av experimenten i forskarlådan. Eleverna älskade det! ”Åh, när kan vi sätta i gång?” Det här att få färdigt material till undervisningen är verkligen något extra.
Hur har ni förberett er inför besöket på KI?
Vi har tittat på film och bilder från KI, tagit reda på hur huset ser ut, hur ett laboratorium ser ut. Vi har pratat om olika nyckelbegrepp, gått igenom labbrapporter och såklart använt Berättarministeriets material. Momentet om källkritik var särskilt bra, precis det vi behövde för att fördjupa det arbete vi håller på med i skolan. Vi har gått igenom texterna om uppfinnare och forskare, eleverna är väldigt fascinerade av dem.
Fantasiexperter från Skönstaholmsskolan
Inför besöket på KI har det rått stor förväntan. Detaljer som namnskyltar med KI:s logga och inte minst den chartrade bussen som kör oss dit och hem bidrar till att bygga upp besöket till en stor och märkvärdig händelse för hela klassen.
Jag har redan varit här med en annan klass och några dagar efter besöket fick de i uppdrag att skriva en text. Alla ville skriva om sitt besök på KI. Det blev ett bra sätt att koppla samman svenska och NO. Eleverna skrev fantastiska texter! Varierade ordval, minne för detaljer och en berättarglädje utöver det vanliga. Och den framtidstro besöket skapar – här kan jag också jobba bara jag pluggar och anstränger mig. Ingenting är omöjligt, jag kan bli det jag vill!