Här kan du ta del av seminariet ”Framtidens kompetenser”
I samarbete med Folkuniversitetet anordnade Berättarministeriet den 23/11 seminariet ”Framtidens kompetenser: Hur rustar vi nästa generation att anta utmaningen?”
Kreativitet listas av både World Economic Forum och OECD som en helt avgörande framtidskompetens i skolan, såväl som på arbetsmarknaden. Det blir i förlängningen en demokratifråga, och det är ingen slump att årets PISA-rapport utöver matematiska kunskaper även mäter elevernas kreativa förmågor. I en föränderlig tid med de utmaningar, möjligheter och hot vi står inför kommer nya lösningar att fordras och för detta krävs den djupt mänskliga, unika förmågan att tänka utanför boxen. Hur rustar vi nästa generation kreativa tänkare med nödvändiga kompetenser?
Vi fick lyssna till ett samtal mellan Jan Hylén, analytiker och konsult inom utbildningssektorn, ochPeter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet,under moderering av Berättarministeriets generalsekreterare Dilsa Demirbag-Sten.
Storytelling och språkutveckling – Berättarministeriet på GU
Under en vecka i maj genomfördes pilotomgången av Berättarministeriets svenskdidaktiska kursmoment inom grundlärarprogrammet för F–3 och 4–6 på lärarutbildningen vid Göteborgs universitet. Studenterna har fördjupat sig i storytelling och språkutvecklande…
”Jag har fått lite bättre fantasi och påhittighet. Jag har varit lärare väldigt länge och kan känna att jag går i samma hjulspår, men nu får jag hjälp att göra…
Forskarna på Stockholms universitet (SU) har under en hel vecka fått besök av fantasiexperter från Kista grundskola och Tallbohovskolan i Järfälla. Klasserna går Redaktör Schwartz forskningsresa (RSF), ett av Berättarministeriets…