Krav på statligt stöd till skolor där elever halkat efter på grund av covid-19

”Den svenska skolan är varken god, jämlik eller uppfyller sitt kompensatoriska uppdrag, och det kommer bli än tydligare efter coronakrisen.”

Så lät det när Berättarministeriets generalsekreterare Dilsa Demirbag-Sten intervjuades av Sveriges radio. Berättarministeriet ser en oroande utveckling där skolan i socioekonomiskt utsatta områden riskerar en tung hösttermin om inte extra resurser omedelbart sätts in. Lärare har nu framför sig en termin där mycket ska hinnas ikapp efter våren, på mycket begränsad tid. För att göra det behöver de stöd och uppslutning av det omgivande samhället och deras elever behöver fler vuxna alternativ som visar att omvärlden bryr sig och vill stötta. Lyssna på inslaget här. 

Stiftelsen Berättarministeriet vill därför se att staten går in och stöttar de skolor där elever halkat efter i undervisningen under coronakrisen. Vi ser redan oroande exempel från våra upptagningsområden, i Husbygårdskolan är det ungefär 15 barn som kommer att behöva gå om sin årskurs, vilket är betydligt fler än vanligt då det brukar röra sig om 2-3 elever.

Senast uppdaterad 2020-06-08

Fler artiklar

Se alla

Välkommen på lärarkonferens på läslovet!

Välkomna på lärarkonferens under läslovet, vecka 44, i Stockholm, Göteborg och Luleå. Berättarministeriets lärarkonferenser har alltid fokus på språk- och kunskapsutveckling, och de medverkande är forskare och experter inom sina…

Hur löser vi läskrisen? Välkommen på panelsamtal i Uppsala

Vår seminarieserie med Akademibokhandeln fortsätter, nu i Uppsala! Hur löser vi läskrisen? Aktuella rapporter och undersökningar pekar på en dyster utveckling kring barns läsning. Klyftan mellan de som läser och…

Välkommen på lärarkonferens i Luleå på läslovet!

Under läslovet, vecka 44, arrangerar Berättarministeriet lärarkonferens i Luleå. Konferensen är ett tillfälle till kompetensutveckling och kollegialt erfarenhetsutbyte kopplat till teori och praktiknära exempel från talare med bred kunskap inom…