Stulet fokus – eller ökad repertoar?
Missade du vårt seminarium om barn och skärmar? Nu kan du ta del av samtalet här! https://youtu.be/j6BlFapDneM
”Den svenska skolan är varken god, jämlik eller uppfyller sitt kompensatoriska uppdrag, och det kommer bli än tydligare efter coronakrisen.”
Så lät det när Berättarministeriets generalsekreterare Dilsa Demirbag-Sten intervjuades av Sveriges radio. Berättarministeriet ser en oroande utveckling där skolan i socioekonomiskt utsatta områden riskerar en tung hösttermin om inte extra resurser omedelbart sätts in. Lärare har nu framför sig en termin där mycket ska hinnas ikapp efter våren, på mycket begränsad tid. För att göra det behöver de stöd och uppslutning av det omgivande samhället och deras elever behöver fler vuxna alternativ som visar att omvärlden bryr sig och vill stötta. Lyssna på inslaget här.
Stiftelsen Berättarministeriet vill därför se att staten går in och stöttar de skolor där elever halkat efter i undervisningen under coronakrisen. Vi ser redan oroande exempel från våra upptagningsområden, i Husbygårdskolan är det ungefär 15 barn som kommer att behöva gå om sin årskurs, vilket är betydligt fler än vanligt då det brukar röra sig om 2-3 elever.
Senast uppdaterad 2020-06-08
Missade du vårt seminarium om barn och skärmar? Nu kan du ta del av samtalet här! https://youtu.be/j6BlFapDneM
Berättarministeriet har en ny hemsida! I och med den nya sidan har vi gjort en del förändringar, bland annat loggar du som är lärare nu in direkt på lärarportalen (i…
Aktuella rapporter och undersökningar pekar på en dyster utveckling kring barns läsning. Klyftan mellan de som läser och de som inte läser ökar och avspeglar sig i skolresultaten. En god…