Ökande klyftor i skolan

Klyftorna i svensk skola ökar. Den kvalitativa undersökning Berättarministeriet genomfört bland lärare i skolor med låga studieresultat och högt socioekonomiskt index visar att den höga frånvaron under pandemin drabbat likvärdigheten i svensk skola och att skolans kompensatoriska uppdrag blivit allt viktigare. Det bekräftas av en färsk rapport från Sveriges Lärare som visar att grundskolan har svårt att klara sitt kompensatoriska uppdrag samtidigt som klyftan mellan elevernas förutsättningar växer.

Berättarministeriet verkar för att minska segregationens negativa konsekvenser på barns skolgång genom att vara ett stötta lärare och elever i skolor med högt socioekonomiskt index. De senaste rönen visar att vårt uppdrag är viktigare än någonsin.

Läs mer:

Artikel i Dagens Nyheter om Berättarministeriets rapport.

Sveriges Lärares rapport

 

Senast uppdaterad 2025-03-26

Fler artiklar

Se alla

Välkommen på lärarkonferens på läslovet!

Välkomna på lärarkonferens under läslovet, vecka 44, i Stockholm, Göteborg och Luleå. Berättarministeriets lärarkonferenser har alltid fokus på språk- och kunskapsutveckling, och de medverkande är forskare och experter inom sina…

Hur löser vi läskrisen? Välkommen på panelsamtal i Uppsala

Vår seminarieserie med Akademibokhandeln fortsätter, nu i Uppsala! Hur löser vi läskrisen? Aktuella rapporter och undersökningar pekar på en dyster utveckling kring barns läsning. Klyftan mellan de som läser och…

Välkommen på lärarkonferens i Luleå på läslovet!

Under läslovet, vecka 44, arrangerar Berättarministeriet lärarkonferens i Luleå. Konferensen är ett tillfälle till kompetensutveckling och kollegialt erfarenhetsutbyte kopplat till teori och praktiknära exempel från talare med bred kunskap inom…