Riksdagsseminarium den 7/5
I en tid präglad av snabb teknologisk utveckling är det avgörande att inte bara förstå tekniken i sig, utan även dess påverkan på människan och samhället. Den centrala frågan vi måste ställa oss är hur ny teknik kan tjäna de eviga mänskliga syftena.
Redan i dag ser vi hur simulatorer möjliggör övningar i lärandemiljöer som annars skulle kräva liv och enorma resurser. Onlinekurser och digitala bibliotek har gjort högre utbildning mer tillgänglig än någonsin tidigare. Genom VR-teknik kan elever och studenter besöka antika civilisationer, utforska rymden och dyka ner i havets djup. Tekniken ger en ökad känsla av närvaro och engagemang, och därmed meningsfullhet.
Visualiseringsteknik kan stärka förståelsen för abstrakta och komplexa fenomen på ett sätt som traditionell undervisning har svårt att göra. Elever kan få se hur molekyler interagerar i en kemisk reaktion, eller faktiskt förstå de geometriska principerna bakom matematiska formler. Kan vi med hjälp av ny teknik stärka intresset för STEM? Och om så är fallet, när och hur bjuder vi in den så att den tjänar människan?
Seminariet arrangeras av Moderaternas och Socialdemokraternas riksdagsgrupp, representerade av Josefin Malmqvist (M) och Åsa Westlund (S) i samarbete med Berättarministeriet och Visualiseringscenter C.
Medverkande:
Josefin Malmqvist, Moderaterna
Åsa Westlund, Socialdemokraterna
Dilsa Demirbag-Sten, Berättarministeriet
Karim Jebari, Institutet för framtidsstudier
Anders Ynnerman, professor i vetenskaplig visualisering vid Linköpings universitet, styrelseordförande för Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program (WASP), direktör för strategisk forskning vid Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, konsortiedirektör för Wisdome.
Det inspelade seminariet kommer att läggas upp på BM play.