Om Berättarministeriet

Om Berättarministeriet

Växande socioekonomiska skillnader i dagens samhälle skapar en klyfta mellan barn som har tillgång till språket – och de som inte har det. Det är här Berättarministeriet verkar – genom kompetensstärkande lärarstöd och kostnadsfria skolprogram som lockar eleverna, oavsett kunskapsnivå, att erövra det skrivna ordet.

Lärare som får stöd kan åstadkomma mer. Berättarministeriet erbjuder lärare kompetensstärkande material inom språkutvecklande arbetssätt. Vi stärker lärarens roll genom praktisk hjälp, verktyg och resurser som stödjer arbetet. Stödet till läraren utgår från Berättarministeriets filosofi kring det humanistiska perspektivet och ett lärande på människans villkor. Det består av tre delar: teori, kollegiala erfarenhetsutbyten och praktiska verktyg för klassrummet.

Barn som hittar sitt språk får självkänsla och framtidstro. Våra kostnadsfria skolprogram lockar elever, oavsett kunskapsnivå, att erövra det skrivna ordet. Skolprogrammen, som bygger på storytelling, är ämnesövergripande, språkutvecklande, och förankrade i läroplanen. De genomförs i klassrummet med hjälp av lärarhandledning, elevmaterial, artefakter, filmer och brev som skickas till klassen. Allt programmaterial finns tillgängligt för läraren på vår lärarportal, och våra pedagoger erbjuder kontinuerlig uppföljning och stöttning under programmets gång.

När skolan lyckas, lyckas samhället
Det finns en stark koppling mellan en likvärdig skola och tilltron till det demokratiska systemet. Berättarministeriets vision är ett Sverige där alla barn och unga är trygga i det skrivna ordet och har förutsättningar att aktivt delta i samhällslivet. Vi är en riktad insats till skolor med större behov än genomsnittet över hela landet. Grundskolor som ligger i det geografiska upptagningsområdet kring våra utbildningscenter i Husby och Hagsätra i Stockholm, Gamlestaden i Göteborg och i Malmö har möjlighet att inleda programmet med besök hos oss.

Berättarministeriet samverkar med demokratiska samhällsinstitutioner – Svenska Akademien, Karolinska Institutet, Nobel Prize Museum, Stockholms universitet och Hallwylska museet – i skolprogram där eleverna får interagera med samhället utanför skolan. Berättarministeriet verkar även för att stärka morgondagens lärare genom samarbete med Göteborgs universitet, där vår metod ingår som kursmoment i lärarutbildningen för F–3 och 4–6. I momentet får studenterna fördjupa sina kunskaper i storytelling och språkutvecklande arbetssätt. Samarbetet är en del i vårt arbete för en jämlik skola där alla barn kan nå sin fulla potential, oberoende av bakgrund.

Vår vision

Vår vision är ett Sverige där alla barn och unga är trygga i det skrivna ordet och har förutsättningar att aktivt delta i samhällslivet.


Vårt uppdrag

Berättarministeriet ska med grund i det humanistiska perspektivet vara ett stöd för skolor med låga studieresultat.

Vi verkar för att:

  • stärka en undervisning på människans villkor
  • stödja lärarnas professionsutövning och utveckling​
  • barn och unga på ett meningsfullt och kreativt sätt ska erövra det skrivna ordet.

Berättarministeriet i siffror

 

Vi mäter och utvärderar kontinuerligt vår verksamhet, och utvecklar vårt erbjudande utifrån den feedback lärarna ger oss. Alla våra skolprogram uppdateras ständigt för att vara relevanta och kompatibla med gällande läroplan.

 

106,477 elever har tagit del av våra skolprogram

9,504 pedagoger har använt sig av vårt erbjudande

9/10 lärare rekommenderar oss till en kollega

9/10 lärare anser att vår metod är ett stöd i undervisningen

Socioekonomiskt index

Berättarministeriet utgår ifrån Skolverkets definition av socioekonomiskt index som Statistiska centralbyrån, SCB, har tagit fram. Den baseras på en modell som beskriver elevers förutsättningar utifrån socioekonomiska faktorer. Dessa faktorer påverkar sannolikheten att en elev blir behörig till ett nationellt program i gymnasieskolan.

Läs mer
Berättarministeriets skolkarta

Info och statistik med grund i socioekonomiskt index för alla Sveriges grundskolor.

Många svenska skolor möter särskilda svårigheter att uppfylla det kompensatoriska uppdraget om en likvärdig utbildning med god kvalitet för alla barn, oavsett bakgrund. Allt fler barns framtid dikteras av faktorer bortom deras egen kontroll, som föräldrarnas socioekonomiska situation. I skolor med högt socioekonomiskt index är behörigheten till gymnasiet generellt lägre än riksgenomsnittet.

På skolkartan hittar du information och statistik med grund i socioekonomiskt index för alla Sveriges grundskolor. På kommunnivå visas antal skolor i kommunen, andel skolor med index över 100 (vilket är riksgenomsnittet), andel obehöriga till gymnasieskolans yrkesprogram (8 godkända betyg), kommunens högsta index på skolnivå och genomsnittligt index för hela kommunen. Kartan uppdateras årligen när Skolverket, med grund i SCB:s officiella statistik, publicerar nya data. Nuvarande karta baseras på data från 2023.

Se skolkartan

Styrelse

Anders Lago
Ledamot

Anders var en av dem som tog initiativ till det första utbildningscentret i Södertälje, och är sedan 2021 ordförande för riksförbundet FUB.

Cecilia Nordström
Styrelseordförande

Cecilia är verksam inom Tällberg Foundation och styrelseordförande för Raoul Wallenberg Academy.

Dan Brändström
Ledamot

Dan är statsvetare och tidigare ordförande för bland annat Filantropiskt forum och för Linnéuniversitetets styrelse.

Jussi Karlgren
Ledamot

Jussi Karlgren är adjungerad professor i språkteknologi vid KTH och grundare till textanalysföretaget Gavagai.

Sven Hagströmer
Ledamot

Sven är en av grundarna till Berättarministeriet och även av stiftelserna Raoul Wallenberg Academy och AllBright.


Medarbetare

Filtrera på stad:

Agnes Lindström
Digital innehållsproducent (föräldraledig)
Mejla mig 076-529 33 76
Amanda Bååth
Regionansvarig Malmö (föräldraledig)
Mejla mig 073-687 06 63
Ann-Lis Jorpes
Utbildningsledare kompetensutveckling
Mejla mig 072-145 94 79
Charlotte Rydberg
Projektledare och strateg
Mejla mig 073-665 93 84
Christina Cepeda
Utbildningsledare kompetensutveckling
Mejla mig 073-682 31 18
Dilsa Demirbag-Sten
Generalsekreterare
Mejla mig
Ellinor Brantås
Utbildningsledare program, Husby, Stockholm
Mejla mig 073-682 31 21
Emma Östmann
Utbildningsledare kompetensutveckling
Mejla mig 073-665 93 85
Ida Gardell
Utbildningsledare volontär, Husby, Stockholm
Mejla mig 073-682 31 14
Igge Kabaca
Utbildningsledare volontär, Hagsätra, Stockholm
Mejla mig 076-555 84 47
Jasmina Kotorcic
Utbildningsledare volontär, Göteborg
Mejla mig 073-687 74 76
Julia Jansson
Utbildningsledare program, Hagsätra, Stockholm
Mejla mig 073-682 31 25
Ljubica Spasovic
Utbildningsledare kompetensutveckling
Mejla mig 076-555 82 79
Malin Hermansson
Utbildningsledare program, Göteborg
Mejla mig 073-682 31 12
Marika Påhlsson
Projektledare läromedel
Mejla mig 076-529 06 02
Sandra Jerkérus
Utbildningsledare volontär, Malmö
Mejla mig 076-555 83 76
Sanna Horn
Program- och volontäransvarig
Mejla mig 073-682 31 24
Simon Alzén
Controller/kansliansvarig
Mejla mig 073-682 31 23
Stina Wahlberg
Utbildningsledare program, Malmö
Mejla mig 073-723 17 30
Teresa Kristoffersson
Digital innehållsproducent
Mejla mig 076-506 84 54
Thomas Zeng Söderberg
Programkoordinator
Mejla mig 073-723 17 83
Medarbetare berättar

Marika Påhlsson, projektledare läromedel

Att arbeta på Berättarministeriet utvecklar mig som pedagog då jag varje dag får möta nya barn, nya situationer och träffa nya lärare. Det är också väldigt givande att få vara med och utveckla verksamheten, våra program och våra läromedel och det lär jag mig massor av.

Medarbetare berättar

Simon Alzén, controller

Jag uppskattar att vara på en optimistisk arbetsplats där det gemensamma målet är att skapa ett bättre samhälle – samtidigt som jag själv känner att jag får plats och möjlighet att utvecklas, både i min yrkesroll och som person.