Om Berättarministeriet
Växande socioekonomiska skillnader i dagens samhälle skapar en klyfta mellan barn som har tillgång till språket – och de som inte har det. Det är här Berättarministeriet verkar – genom kompetensstärkande lärarstöd och kostnadsfria skolprogram som lockar eleverna, oavsett kunskapsnivå, att erövra det skrivna ordet.
Lärare som får stöd kan åstadkomma mer. Berättarministeriet erbjuder lärare kompetensstärkande material inom språkutvecklande arbetssätt. Vi stärker lärarens roll genom praktisk hjälp, verktyg och resurser som stödjer arbetet. Stödet till läraren utgår från Berättarministeriets filosofi kring det humanistiska perspektivet och ett lärande på människans villkor. Det består av tre delar: teori, kollegiala erfarenhetsutbyten och praktiska verktyg för klassrummet.
Barn som hittar sitt språk får självkänsla och framtidstro. Våra kostnadsfria skolprogram lockar elever, oavsett kunskapsnivå, att erövra det skrivna ordet. Skolprogrammen, som bygger på storytelling, är ämnesövergripande, språkutvecklande, och förankrade i läroplanen. De genomförs i klassrummet med hjälp av lärarhandledning, elevmaterial, artefakter, filmer och brev som skickas till klassen. Allt programmaterial finns tillgängligt för läraren på vår lärarportal, och våra pedagoger erbjuder kontinuerlig uppföljning och stöttning under programmets gång.
När skolan lyckas, lyckas samhället
Det finns en stark koppling mellan en likvärdig skola och tilltron till det demokratiska systemet. Berättarministeriets vision är ett Sverige där alla barn och unga är trygga i det skrivna ordet och har förutsättningar att aktivt delta i samhällslivet. Vi är en riktad insats till skolor med större behov än genomsnittet över hela landet. Grundskolor som ligger i det geografiska upptagningsområdet kring våra utbildningscenter i Husby och Hagsätra i Stockholm, Gamlestaden i Göteborg och i Malmö har möjlighet att inleda programmet med besök hos oss.
Berättarministeriet samverkar med demokratiska samhällsinstitutioner – Svenska Akademien, Karolinska Institutet, Nobel Prize Museum, Stockholms universitet och Hallwylska museet – i skolprogram där eleverna får interagera med samhället utanför skolan. Berättarministeriet verkar även för att stärka morgondagens lärare genom samarbete med Göteborgs universitet, där vår metod ingår som kursmoment i lärarutbildningen för F–3 och 4–6. I momentet får studenterna fördjupa sina kunskaper i storytelling och språkutvecklande arbetssätt. Samarbetet är en del i vårt arbete för en jämlik skola där alla barn kan nå sin fulla potential, oberoende av bakgrund.