Under kartuppdraget undersöker klassen en mystisk karta och en spännande plats, som ger inspiration till riktigt fantasifulla berättelser. För att kunna gå programmet ska klassen ha gått redaktör Schwartz bokutgivning.

Klassen bjuds in till Berättarministeriet för att hjälpa medarbetarna att skriva en fantasifull berättelse. Strax innan klassens besök har medarbetarna hittat ett mystiskt brev och en karta över närområdet med en utmarkerad plats. Vad kan det betyda?

Medarbetarna blir nyfikna och får tips av Nilla att gå ut och undersöka platsen. Vill barnen hjälpa dem? Kanske kommer brevet från någon som vill skoja med Berättarministeriet eller så är det ett riktigt mysterium som barnen och medarbetarna kan lösa? I vilket fall är det här ett bra sätt att få inspiration till en riktigt spännande berättelse.

Barnen får följa kartan till platsen och med hjälp av en observationsrapport fylla i information om okända föremål, människor på platsen och mystiska spår. Tillbaka på Berättarministeriet delger de varandra sina observationer i helgrupp, innan de vid borden får skapa en berättelse om platsen.