Berättarministeriets skolkarta

Skolan ska ge alla barn, oavsett bakgrund, en god och jämlik utbildning. Men till följd av socioekonomiska skillnader har inte alla skolor samma förutsättningar att utföra sitt uppdrag. Dessa skillnader mellan skolor kan uttryckas i form av ett index. Skolor med högt index förväntas möta större utmaningar. För att fler barn ska lyckas med sin skolgång finns Berättarministeriet som stöd vid lärarens sida där behoven är stora.

Socioekonomiskt index
Lågt Högt

Berättarministeriets utbildningscenter

Berättarministeriet verkar i hela landet och har fysiska utbildningscenter på fyra platser.

Barns skolgång påverkas av vårdnadshavarnas utbildningsgrad, arbetssituation och andra socioekonomiska faktorer bortom deras kontroll. Skolor med högt socioekonomiskt index har generellt större utmaningar att kompensera för bakgrundsfaktorer för att uppnå en jämlik utbildning med hög kvalitet. Det medför att andelen barn som når gymnasiebehörighet generellt sett blir lägre.

Berättarministeriets skolkarta visar en nulägesbild med officiell statistik för Sveriges grundskolor på skol- och kommunnivå. Kartan anger antalet grundskolor, hur stor andel av eleverna som går ut skolan utan behörighet till gymnasiet, hur stor andel av kommunens skolor som har ett förväntat större behov än riksgenomsnittet – det vill säga som har ett index över 100 – och vilket skolindex som är högst i kommunen. Statistiken hämtas från Skolverket och SCB och uppdateras löpande.

Har du frågor kring skolkartan, kontakta info@berattarministeriet.se