Modell för socioekonomiskt index
Vi använder oss av ett socioekonomiskt index som Statistiska Centralbyrån, SCB, har tagit fram. Den baseras på en modell som beskriver elevers förutsättningar utifrån socioekonomiska faktorer. Dessa faktorer påverkar sannolikheten att en elev på en skola blir behörig till ett nationellt program i gymnasieskolan.
- vårdnadshavarnas utbildningsnivå
- året när eleven invandrade till Sverige
- vårdnadshavarnas inkomst
- elevens kön
- ekonomiskt bistånd till vårdnadshavare
- om eleven är folkbokförd på samma adress som båda vårdnadshavare
- antal syskon som är folkbokförda i hemmet
- socioekonomisk status på bostadsområdet där eleven är folkbokförd.
Källa: Skolverkets definition
Barns skolgång påverkas av vårdnadshavarnas utbildningsgrad, arbetssituation och andra socioekonomiska faktorer bortom deras kontroll. Skolor med högt socioekonomiskt index har generellt större utmaningar att kompensera för bakgrundsfaktorer för att uppnå en jämlik utbildning med hög kvalitet. Det medför att andelen barn som når gymnasiebehörighet generellt sett blir lägre.
Berättarministeriets skolkarta visar en nulägesbild med officiell statistik för Sveriges grundskolor på skol- och kommunnivå. Kartan anger antalet grundskolor, hur stor andel av eleverna som går ut skolan utan behörighet till gymnasiet, hur stor andel av kommunens skolor som har ett förväntat större behov än riksgenomsnittet – det vill säga som har ett index över 100 – och vilket skolindex som är högst i kommunen. Statistiken hämtas från Skolverket och SCB och uppdateras löpande.
Har du frågor kring skolkartan, kontakta info@berattarministeriet.se