Mottagare av Pennsvärdet 2022

Mottagare av lärarpriset Pennsvärdet 2022 är Caroline Hatcher, lärare i svenska, svenska som andraspråk, engelska och SO i årskurs 6 på Ryaskolan i Göteborg.

Tre frågor till Caroline:

Vad inspireras du av i ditt arbete?
Att arbeta med elever i klassrummet innebär att man omedelbart får ett kvitto på vad som fungerar och vad som inte gör det, så min största inspirationskälla är mina elever. Jag använder litteratur för att visa eleverna hur man som författare kan använda språket för olika syften, och jag använder narrativet för att få eleverna att se saker ur olika perspektiv, komma i kontakt med nya idéer och titta in i olika världar.

Hur utvecklar du elevernas kreativitet?
Jag tror att de flesta elever behöver ramar för att våga vara kreativa. För många blir det för svårt att lämnas ensamma utan konkret vägledning. Det gäller för alla ämnen. Jag menar att kreativitet ofta förväxlas med att lämnas själva med en skapande uppgift. De elever som klarar detta har redan, på egen hand, bemästrat flera av de förmågor de ska få utveckla i skolan.

Vad betyder en utmärkelse som Pennsvärdet?
Det är inte ofta lärare uppmärksammas för sitt arbete, så en utmärkelse som Pennsvärdet betyder mycket. Det sätter fokus på vårt viktiga yrke och jag känner stor stolthet över att vara årets mottagare. Läs mer och se en film om årets pristagare här.

Senast uppdaterad 2024-06-03

Fler artiklar

Se alla

Snart är det dags för Berättarministeriets volontärdagar 2025

Varmt välkommen att starta vårterminen med Berättarministeriets volontärdagar. Volontärdagarna är till för dig som redan är eller vill bli volontär. Du får chansen att lära dig mer om Berättarministeriets verksamhet…

Nytt på BM play!

Missade du Berättarministeriets och Folkuniversitetets seminarium ”Bildning som motståndskraft i en tid av artificiell intelligens”? Nu kan du se hela samtalet här.

Välkommen på seminarium, 12/12 i Malmö

Den 12 december bjuder Berättarministeriet, i samarbete med Folkuniversitetet, in till ett seminarium i Malmö på temat ”Bildning som motståndskraft i en tid av artificiell intelligens”. Tekniska landvinningar har skapat…