Välkommen på panelsamtal: Från ”skärm till pärm” – är framtidens skola analog?
Den 3 november bjuder Berättarministeriet tillsammans med Folkuniversitetet in till seminarium. Kvällens tema är Från ”skärm till pärm” – är framtidens skola analog?
Grundläggande färdigheter som att läsa och skriva lärs bäst via böcker, papper och penna. Det är regeringens utgångspunkt när digitaliseringen i svensk skola nu ska rullas tillbaka. Hur ska framtidens skola förhålla sig till ny teknik och digitala möjligheter? När ska den och när ska den inte användas i skolundervisningen? Finns det en risk att vi missar AI-tåget? Och vems ansvar är det att lära barn och unga att navigera (käll)kritiskt och säkert i den digitala miljön?
Hör Ingrid Forsler, docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola, samtala med Lana Dervisic, lärare på Ribbyskolan i Haninge och tidigare mottagare av Pennsvärdet, under ledning av Berättarministeriets generalsekreterare Dilsa Demirbag-Sten.
När: måndag den 3/11 kl. 18.00–19.00
Var: Aulan, Folkuniversitetet, Kungstensgatan 45 i Stockholm. Det går även att delta digitalt.
Anmäl dig här.
Medverkande:
Ingrid Forsler, forskare
Ingrid är lektor och docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola, och har en bakgrund som gymnasielärare i bild- och medieämnen. Hennes forskning rör skolans digitalisering, med fokus på föreställningar kring digitala teknologier.
Lana Dervisic, lärare
Lana är lärare i svenska som andraspråk och har lång erfarenhet av att undervisa nyanlända och flerspråkiga elever i åk 3–9. För tillfället arbetar Lana i åk 7–9 på Ribbyskolan i Västerhaninge. Lana mottog Berättarministeriets lärarpris Pennsvärdet 2020.