Hur löser vi läskrisen? Välkommen på panelsamtal i Lund
Aktuella rapporter och undersökningar pekar på en dyster utveckling kring barns läsning. Klyftan mellan de som läser och de som inte läser ökar och avspeglar sig i skolresultaten. En god läsförmåga är en förutsättning för såväl varje enskild individ som för vårt samhälle i stort.
Vi önskar varje barn möjlighet att läsa under hela sin uppväxt och skapa goda läsvanor för livet. Grunden för läsande läggs mycket tidigt och ska vi vända utvecklingen måste vuxenvärlden kroka arm och ta sitt ansvar som läsande förebilder.
Den 31 oktober presenterar Akademibokhandeln rapporten Barns läsvanor i hemmet som grundar sig på en undersökning med fler än 14 000 respondenter. I anslutning till rapportsläppet bjuder Berättarministeriet och Akademibokhandeln in till ett panelsamtal med fokus på läsningens mekanismer och handfasta tips på hur och varför vi alla kan bli viktiga förebilder och skapa nya läsare.
Panelen består av Betty Tärning, forskare vid Lunds universitet, Johan Unenge, barnboksförfattare och Eric Haraldsson, prisbelönt skolbibliotekarie vid Ringsbergsskolan i Växjö. Samtalet leds av Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare för Stiftelsen Berättarministeriet.
Plats: Akademibokhandeln Stortorget i Lund
Tid: Torsdag 31/10 kl 17.30
OSA: anmäl dig här senast 24 oktober
Vi bjuder på lättare förtäring.