Hur löser vi läskrisen? Välkommen på panelsamtal i Lund

Aktuella rapporter och undersökningar pekar på en dyster utveckling kring barns läsning. Klyftan mellan de som läser och de som inte läser ökar och avspeglar sig i skolresultaten. En god läsförmåga är en förutsättning för såväl varje enskild individ som för vårt samhälle i stort.

Vi önskar varje barn möjlighet att läsa under hela sin uppväxt och skapa goda läsvanor för livet. Grunden för läsande läggs mycket tidigt och ska vi vända utvecklingen måste vuxenvärlden kroka arm och ta sitt ansvar som läsande förebilder.

Den 31 oktober presenterar Akademibokhandeln rapporten Barns läsvanor i hemmet som grundar sig på en undersökning med fler än 14 000 respondenter. I anslutning till rapportsläppet bjuder Berättarministeriet och Akademibokhandeln in till ett panelsamtal med fokus på läsningens mekanismer och handfasta tips på hur och varför vi alla kan bli viktiga förebilder och skapa nya läsare.

Panelen består av Betty Tärning, forskare vid Lunds universitet, Johan Unenge, barnboksförfattare och Eric Haraldsson, prisbelönt skolbibliotekarie vid Ringsbergsskolan i Växjö. Samtalet leds av Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare för Stiftelsen Berättarministeriet.

Plats: Akademibokhandeln Stortorget i Lund
Tid:
Torsdag 31/10 kl 17.30
OSA: anmäl dig här senast 24 oktober 

Vi bjuder på lättare förtäring.

Senast uppdaterad 2024-10-22

Fler artiklar

Se alla

Berättarministeriet i ny OECD-rapport

Berättarministeriet lyfts åter fram av OECD som internationellt exempel på organisation som främjar barns kreativitet i skolan. I rapporten Creative minds in action, students' imagination and ideas in storytelling, design…

Sista chansen att nominera till Pennsvärdet!

Har du en kollega som du vill uppmärksamma lite extra? Nominera hen till Berättarministeriets lärarpris Pennsvärdet senast den 19 maj! Pennsvärdet tilldelas en låg- eller mellanstadielärare på en skola med…

Riksdagsseminarium den 7/5

I en tid präglad av snabb teknologisk utveckling är det avgörande att inte bara förstå tekniken i sig, utan även dess påverkan på människan och samhället. Den centrala frågan vi…