Uppdrag: Utvärdering
”Jag har fått lite bättre fantasi och påhittighet. Jag har varit lärare väldigt länge och kan känna att jag går i samma hjulspår, men nu får jag hjälp att göra saker annorlunda.”
Så säger en av de tretton lärare som har deltagit i utvärderingen av skolprogrammet Uppdrag: Nobelarkivet.
Lärare uppskattar att Uppdrag: Nobelarkivet är ämnesövergripande och att det bidrar till att eleverna får kvinnliga förebilder inom forskarvärlden. Programmet uppges engagera eleverna, bidra till språkutveckling och främja samarbete och dialog mellan eleverna. Berättarministeriets stödmaterial får också genomgående goda vitsord.
”Jag är en ganska rutinerad lärare, men denna (handledning) är väldigt bra och tydlig, en av de bästa handledningar jag har läst.”
Lärarna ger även värdefulla förslag på hur materialet kan förbättras ytterligare bland annat genom utökade begreppslistor för att möta elever med olika behov.
”Feedback från deltagande lärare är helt avgörande i utvecklingen av vår programverksamhet. Genom den får vi bland annat veta om skolprogrammen stärker den språkutvecklande undervisningen, elevernas kreativitet och kritiska tänkande. Rapporten med lärares samlade röster är en värdefull del i vår utvärderingsprocess”, säger Sanna Horn, programansvarig på Berättarministeriet.
Ungefär hälften av de intervjuade lärarna har genomfört programmet i klassrummet och hälften har även besökt Berättaministeriets utbildningscenter. Den samlade bilden är positiv, oavsett version. Lärare som har genomfört besöksversionen av programmet har särskilt uppskattat de fysiska mötena. Några av lärarna som genomfört hela programmet i klassrummet efterlyser mer interaktiva moment.
Utvärderingen har genomförts av Ramboll, på uppdrag av Berättarministeriet. Hela rapporten finns att läsa här.